نان گران نشد، اما حالا این نان را باید با چی خورد؟


 علی رمضانیان

شغل,روزنامه‌نگار اقتصادی

هفته گذشته دولت ابراهیمی رئیسی مدعی شد که پرونده نان را بسته و به اندازه ۴۰ درصد از کل فروش روزانه نانوایی‌ها را به عنوان یارانه به حساب آن‌ها واریز می‌کند تا آن‌ها قیمت نان را افزایش ندهند.

اما تورم موجب شد تا بسیاری دیگر از اقلام خوراکی گران شوند و همین مساله به افزایش مصرف نان ختم شده؛ تنها عضو سفره ایرانیان که برخلاف باقی اجزایش، گران نشده است.

در سال ۱۴۰۱ مرکز آمار ایران، میزان مصرف نان هر خانوار را در ایران حدود ۱۶۱ کیلو اعلام کرد. ۱۰ سال قبل و در سال ۱۳۹۱ میزان مصرف نان هر خانوار حدود ۱۵۰ کیلوگرم بود.

هزینه نان هر خانواده در سال ۱۳۹۵، طبق گزارشی از سایت خبری اقتصادنیوز، حدود ۵۰۰ هزار تومان بود. در سال ۱۳۹۹ حدود یک میلیون تومان و در سال ۱۴۰۱ به دو میلیون و ۲۰۰ هزار تومان در سال رسید.

پیگیری‌های بی‌بی‌سی فارسی نشان می‌دهد که یک خانواده چهارنفره در تهران ماهی حدود ۴۰۰ هزار تومان برای نان هزینه می‌کند که سالانه چهارمیلیون و هشتصد هزار تومان می‌شود.

خواهر محمود مهرابی: برادرم را برای فعالیت مجازی به اعدام محکوم کردند

 خواهر محمود مهرابی: برادرم را برای فعالیت در فضای مجازی به اعدام محکوم کردند خواهر محمود مهرابی، زندانی سیاسی محکوم به اعدام با انتشار ویدی...