آنچه باید درباره مشروب غیراستاندارد و مسمومیت با متانول بدانیم

مشروب ناسالم، یعنی مشروبی که ‌حاوی مواد سمی و خطرناکی همچون متانول است، در ایران مرتب قربانی می‌گیرد و هر از چندی هم اخبار آن توجه رسانه‌ها را جلب می‌کند. اما از منظر پزشکی چه نکاتی را لازم است در این باره بدانیم؟


متانول چیست و چه فرقی با اتانول دارد؟

متانول یا الکل متیلیک که به الکل صنعتی و الکل چوب هم معروف است، برخلاف هم‌خانوادهٔ خود، اتانول (یا همان الکل اتیلیک موجود در مشروبات الکلی)، بسیار سمی است.

متانول خالص از لحاظ رنگ، بو و طعم به اتانول شباهت دارد اما در بسیاری از کشورها برای جلوگیری از نوشیدن و متمایز کردن آن از متانول، مواد رنگی و بدطعم به آن اضافه می‌کنند.

اما تشخیص طعم و بوی متانول خالص، بخصوص مخلوط با اتانول، بسیار سخت است و این باعث سوء استفاده از این الکل ارزان اما بسیار سمی در تولید مشروبات تقلبی می‌شود.
 

در چه مشروباتی متانول یافت می‌شود؟

متانول به میزان بسیار کمتری از اتانول در روند تخمیر و تولید الکل تولید می‌شود اما در ساخت مشروب استاندارد، آن را بعد تصفیه و حذف می‌کنند. بنابراین مشروب استاندارد خطر مسمومیت با متانول را ندارد.

خواهر محمود مهرابی: برادرم را برای فعالیت مجازی به اعدام محکوم کردند

 خواهر محمود مهرابی: برادرم را برای فعالیت در فضای مجازی به اعدام محکوم کردند خواهر محمود مهرابی، زندانی سیاسی محکوم به اعدام با انتشار ویدی...