بازداشت‌های خشونت‌آمیز در ایران؛ مامور امنیتی به هنگام تفتیش: «خانه شما محل کار ماست»

سمت راست: در شکسته منزل عالیه مطلب‌زاده، سمت چپ: در شکسته منزل سابق سپیده رشنو


اطلاعات مقاله

نویسنده,فرزاد صیفی‌کاران

شغل,روزنامه‌نگار

۲۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۸ ژوئیه ۲۰۲۳

«تنها در خانه خوابیده بود، صدای مهیبی از پشت در می‌آمد. ضربات متعدد پشت سر هم به در کوبیده می‌شد. بیدار شدم، دیدم در ورودی خانه شکسته و وسط اتاق افتاده است. چند مرد با چهره‌های برافروخته و دوربین به دست وارد خانه شدند و همه چیز را بهم ریختند. هنوز صدای ضرباتی که به در می‌کوبیدند در سرم است و حالم را بد می‌کند.»

این لحظه ورود نیروهای امنیتی به منزل عالیه مطلب‌زاده، عکاس، فعال حقوق زنان و نائب رئیس کانون دفاع از آزادی مطبوعات است که او در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی فارسی آن را بازگو کرده است.

تا کنون گزارش‌های متعددی از بازداشت مخالفان سیاسی حکومت ایران منتشر شده که روند و روش انجام آن نقض حقوق متهم و حتی خود قوانین آیین دادرسی جمهوری اسلامی به شمار می‌آید و ظاهرا به هنگام اعمال آن ایجاد رعب و وحشت هنگام بازداشت به رعایت آداب قانونی آن ارجحیت دارد.

بازداشت‌های خشونت‌آمیز صرفا به شکستن مثلا در منزل خلاصه نمی‌شود، بهم ریختن و تخریب وسایل خانه، تفتیش منزل، هتک حرمت و غیره نیز از مواردی است که بسیار گزارش شده است.

بازداشت محمد صادقی، بازیگر، در حالی که مشغول پخش زنده در صفحه اینستاگرامش بود، وجه‌ واقعی‌تری به این اقدام خشونت‌آمیز داد که تا قبل شاید بیشتر فقط در عکس درها و پنجره‌های شکسته دیده می‌شد.
 

خواهر محمود مهرابی: برادرم را برای فعالیت مجازی به اعدام محکوم کردند

 خواهر محمود مهرابی: برادرم را برای فعالیت در فضای مجازی به اعدام محکوم کردند خواهر محمود مهرابی، زندانی سیاسی محکوم به اعدام با انتشار ویدی...