ممنوعیتی مرگبار؛ نوشیدن الکل و آسیب‌های بیشماری که پنهان مانده‌اند


 مصرف مشروبات الکلی دست‌ساز تقلبی غیراستاندارد در استان البرز ایران موجب مرگ دستکم ۱۵ نفر و مسمومیت ۱۸۲ نفر شده است. بنابرگفته پلیس ایران این مشروبات تقلبی با استفاده از سهمیه الکل یک کارخانه تولید لوازم بهداشتی در اطراف کرج ساخته شده و شش نفر هم در این رابطه دستگیر شده‌اند.

این نخستین بار نیست که چنین مشروباتی در ایران قربانی می‌گیرد. پیشتر در سال ۱۳۹۷، که ماجرای مشابهی در بندرعباس رخ داد، پزشکی قانونی ایران اعلام کرد که سالانه ۱۲۰ نفر بر اثر مصرف مشروب غیراستاندارد و مسمومیت ناشی از آن جان می‌بازند.

ممنوعیت سخت‌گیرانه فروش نوشیدنی‌های الکلی موجب شده تا مصرف سرانه الکل در ایران به شکل قابل توجهی از کشورهای دیگر کمتر باشد. اما این بدین معنا نیست که در میان کسانی که به طور معمول الکل مصرف می‌کنند، میزان مصرف پایین باشد.

بر اساس آمارهای سازمان جهانی بهداشت، ایران از جمله کشورهایی است که میزان متوسط مصرف الکل، از بسیاری از کشورهایی که در آن‌ها خرید و فروش نوشیدنی‌های الکلی آزاد است، بیشتر است.


مهمترین عامل بروز و تکرار این حوادث جرم‌انگاری تهیه، فروش و مصرف مشروبات الکلی بر پایه احکام فقهی است. به نظر می‌رسد جمهوری اسلامی همان سیاستی که در قبال حجاب در پیش گرفته و بر آن اصرار دارد در مورد مشروبات الکلی هم تکرار کرده است.

خواهر محمود مهرابی: برادرم را برای فعالیت مجازی به اعدام محکوم کردند

 خواهر محمود مهرابی: برادرم را برای فعالیت در فضای مجازی به اعدام محکوم کردند خواهر محمود مهرابی، زندانی سیاسی محکوم به اعدام با انتشار ویدی...