جاده‌های یوزکُش ایران؛ ۱۳ یوزپلنگ در ۱۳ سال

مرگ توله یوز یکساله‌ای بر اثر تصادف در جاده میامی - سبزوار تعداد تلفات این گونه در معرض انقراض در ایران را ظرف ۱۳ سال اخیر به ۱۳ فرد رساند. «فنس‌کشی» ۳۶ کیلومتر از این جاده در محدوده عباس‌آباد به عنوان راهکار ضروری نجات یوزپلنگ‌ها از تصادفات جاده‌ای شناخته می‌شود، اما وزارت راه و شهرسازی این اقدام را به دلیل نبود بودجه به درازمدت موکول کرده‌است.

این در حالی است که جاده میامی - سبزوار که به جاده «انقراض یوزپلنگ» شهره شده به عنوان بخشی از راه ارتباطی تهران - مشهد ۵۰ روز پیش از این نیز شاهد تصادفی مرگبار از جمعیت یوز‌پلنگان ایرانی بود.

پیشتر حسن اکبری معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست درباره تکثیر در اسارت و رهاسازی پیروز در طبیعت گفته بود: «ما نمی‌خواهیم اعتبار، انرژی و هزینه‌ سازمان را بیش از این برای پیروز و حتی شرایط تکثیر صرف کنیم. ما در طبیعت یوزهایی داریم که بسیار برای ما ارزشمندتر هستند.»

محور میامی - سبزوار که از دل زیستگاه خارتوران می‌گذرد، همه ساله دستکم ۲۰ میلیون مسافر به خود می‌بیند و براساس آمار پلیس‌راه در تصادفات جاده‌ای این محور سالانه دستکم ۸۰ نفر جان خود را از دست می‌دهند.


مرگ یوزپلنگ‌های جوان


ششم فروردین ۱۴۰۲، «ماجراد» یوزپلنگ ماده‌ای که در آستانه به‌دنیا آوردن سه توله‌اش بود، تنها ۳۴ روز پس از تلف شدن «پیروز» توله‌یوز متولد شده در اسارت، در پی تصادف جان باخت.
 

خواهر محمود مهرابی: برادرم را برای فعالیت مجازی به اعدام محکوم کردند

 خواهر محمود مهرابی: برادرم را برای فعالیت در فضای مجازی به اعدام محکوم کردند خواهر محمود مهرابی، زندانی سیاسی محکوم به اعدام با انتشار ویدی...