نگاهی به ۹ ماه برخورد با دانشجویان معترض؛ از «فلج تحلیلی» تا بسیج همه ابزارهای سرکوب


 سرکوب بی‌سابقه دانشجویان سراسر کشور در ۹ ماهی که از آغاز اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» گذشته، کماکان با شدت ادامه دارد. در عین حال کمتر درباره دشواری‌های این سرکوب برای دستگاه امنیتی، صحبت می‌شود.

این در حالی است که مرور برخی اسناد امنیتی محرمانه‌ای که در طی این چند ماه فاش شده نشان می‌دهد، هم شمار بالای دانشگاه‌های درگیر در این اعتراضات، و هم تنوع بالای کنش‌های دانشجویان، موجب شد تا دشواری سرکوب آنها دوچندان شود.

تا به حال آمارهای متفاوتی از شمار دانشگاه‌های معترض در رسانه‌ها مطرح شده است. بالاترین این آمار مربوط به خبرگزاری «هرانا»، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر است که حدود ۱۵۰ دانشگاه معترض از مهر سال گذشته تا امروز را نشان می‌دهد. و البته در مجموع صدها تجمع اعتراضی نیز در دانشگاه‌های مختلف برگزار شد.

هرانا در گزارشی که تنها ۸۲ روز بعد از آغاز اعتراض‌ها منتشر کرده بود نوشته بود که دانشجویان در این مدت ۶۱۵ تظاهرات اعتراضی برپا کردند. این گونه اعتراض‌ها که عموما در محوطه دانشگاه‌های مختلف کشور برگزار می‌شوند تا امروز ادامه داشته است.

از آن سو در یکی ازشماره های بولتن داخلی خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران اشاره شده که دست کم «۵۱ درصد دانشجویان دانشگاه های دولتی» و« ۱۸ درصد دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی»، تنها در تجمعات دانشجویی، به عنوان یکی از کنش های اعتراضی دانشجویان شرکت داشته‌اند.

خواهر محمود مهرابی: برادرم را برای فعالیت مجازی به اعدام محکوم کردند

 خواهر محمود مهرابی: برادرم را برای فعالیت در فضای مجازی به اعدام محکوم کردند خواهر محمود مهرابی، زندانی سیاسی محکوم به اعدام با انتشار ویدی...