ایران با هیات حقیقت‌یاب سازمان ملل «همکاری نکرده»

صبح چهارشنبه اولین گزارش هیات حقیقت‌یاب سازمان ملل درباره موارد نقض حقوق بشر و خشونت حکومتی در اعتراضات اخیر ایران به شورای حقوق بشر، مستقر در ژنو، ارائه شد.

سارا حسین، حقوقدان بنگلادشی، گفت حکومت ایران هنوز با این هیات همکاری نکرده است. او با انتقاد از اینکه خانواده مهسا (ژینا) امینی پاسخ قانع‌کننده‌ای درباره کشته شدن دخترشان در بازداشت گشت ارشاد نگرفته و شاهد اجرای عدالت نبوده‌اند، گفت نیلوفر حامدی و الهه حامدی، دو روزنامه‌نگار دخیل در پوشش خبری این ماجرا، هنوز ۹ ماه است که در زندان هستند.

کاظم غریب‌آبادی، نماینده ایران در این جلسه از جمهوری اسلامی دفاع کرد و با اشاره به اعتراضات اخیر در فرانسه، شورای حقوق بشر سازمان ملل را برای پیگیری نکردن خشونت‌ پلیس آن کشور زیر سوال برد.

نمایندگان کشورهای مختلف- هم در این جلسه در حمایت یا علیه عملکرد حقوق بشری حکومت ایران صحبت کردند. اعتراض پیاپی نماینده ایران به استفاده از لفظ «رژیم» در ارجاع به حکومت ایران در جلسه اختلال آفرید.

در پاییز سال گذشته و حدود دو ماه بعد از بروز اعتراضات گسترده بی‌سابقه در ایران و خشونت شدید حکومت در سرکوب اعتراضات، شورای حقوق بشر سازمان ملل برای اولین بار یک نشست اضطراری و ویژه ایران تشکیل داد و در قطعنامه‌ای تشکیل یک کمیته حقیقت‌یاب را تصویب کرد.

خواهر محمود مهرابی: برادرم را برای فعالیت مجازی به اعدام محکوم کردند

 خواهر محمود مهرابی: برادرم را برای فعالیت در فضای مجازی به اعدام محکوم کردند خواهر محمود مهرابی، زندانی سیاسی محکوم به اعدام با انتشار ویدی...