گزارش تحقیقی شرق و تین‌نیوز: عددسازی در هواشناسی ایران و امکان رانت‌خواری در تعرفه برق و گاز

نامه‌ای که عددهای به گفته شرق و تین‌نیوز نادرست در آن آمده به امضای سحر تاج‌بخش مسلمان، رئیس سازمان هواشناسی ایران رسیده است.

سازمان هواشناسی ایران متهم شده است که با سهل‌انگاری یا دست‌کاری در داده‌های هواشناسی باعث خسارت به منابع عمومی شده یا حتی در فساد و رانت‌خواری همدست بوده است.

روزنامه شرق و تین‌نیوز، وبسایت خبری تخصصی اخبار حمل‌ونقل، با استناد به یک نامه سازمان هواشناسی به شرکت توانیر، مسئول عمده فروش برق در ایران، این اتهام را علیه سازمان هواشناسی مطرح کرده‌اند و گفته‌اند به دلیل اطلاعات نادرست آن خسارت هنگفتی به صنعت انرژی وارد آمده است.

سازمان هواشناسی ایران تاکنون درباره این اتهام موضعی نگرفته است.

در نامه مورد استناد، که تاریخ مرداد ۱۴۰۱ را دارد، جدولی از اطلاعات متوسط ماهانه حداکثر دما و درجه حرارت تر منتشر شده که شرق و تین‌نیوز می‌گویند ستون دمای تر آن خلاف اطلاعات موجود در بانک داده سازمان هواشناسی است.

دمای تر یک شاخص هواشناسی است که علاوه بر درجه حرارت، رطوبت را هم در نظر می‌گیرد. در شرایط کاملا مرطوب دمای خشک و تر با هم برابرند، اما در رطوبت پایین، به دلیل امکان تبخیر، دمای تر پایین‌تر از دمای خشک گزارش می‌شود.
 

خواهر محمود مهرابی: برادرم را برای فعالیت مجازی به اعدام محکوم کردند

 خواهر محمود مهرابی: برادرم را برای فعالیت در فضای مجازی به اعدام محکوم کردند خواهر محمود مهرابی، زندانی سیاسی محکوم به اعدام با انتشار ویدی...