میدان نفتی و گازی آرش؛ زخم کهنه دشواری‌های ایران در بهره بردن از میادین مشترک


 تصویری از سکوی نفتی «ابوذر» که در نزدیکی جزیره خارک قرار دارد. ایران به دنبال ساخت سکویی مشابه در میدان آرش بود که به دلیل اعتراض کویت این پروژه متوقف شد


اطلاعات مقاله

نویسنده,امید شکری

شغل,روزنامه‌نگار و پژوهشگر امنیت انرژی

۱۹ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰ ژوئیه ۲۰۲۳

اختلاف بر سر میدان‌های نفتی و گازی آرش میان ایران، عربستان و کویت، مناقشه جدیدی نیست. برای مدتی طولانی، تنش شدیدی که در خلیج فارس بین تهران و ریاض وجود داشت موجب شده بود که حل این اختلاف دور از دسترس به نظر برسد.

اما در ماه‌های اخیر و با تسریع روند عادی‌سازی روابط ایران و عربستان این امید شکل گرفت که دو کشور در کنار حل مشکلات مختلف، راه‌حلی نیز برای بهره‌برداری از این میدان انرژی در خلیج فارس پیدا کنند. با این حال، تحولات روزهای اخیر نشان داد که مساله پیچیده‌تر از آن است به آسانی بتوان به حل مساله امید بست.

در کنار اظهارنظرهای مناقشه برانگیز دو طرف ایران و عربستان درباره میدان آرش، تاریخچه اختلاف نظر بر سر این میدان با کویت نیز یادآور این موضوع مهم است که این پروژه هنوز با چالش‌ها و عواملی همچون مرزهای دریایی و ادعاهای مالکیت روبرو است.

میدان نفتی و گازی آرش، یکی از میادین استراتژیک توسعه نیافته ایران است که با ناحیه بی طرف بین کویت و عربستان مشترک است. ادعا می شود که تقریباً ۴۰ درصد ساختمان نفتی و گازی میدان آرش در آب‌های ایران واقع شده است.


اختلاف بر سر چیست؟


از زمان به قدرت رسیدن ابراهیم رئیسی، وزارت نفت تبلیغات بسیاری درباره «دیپلماسی انرژی» انجام داده است و مدعی است در این زمینه به موفقیت‌های مهمی دست یافته است

در سال‌های گذشته، شرکت ملی نفت ایران یک چاه اکتشافی به نام آرش حفر کرد تا میزان ذخایر این میدان مشترک را مشخص کند و این چاه در نزدیکی خط مرزی مورد قبول ایران قرار داشت.



خواهر محمود مهرابی: برادرم را برای فعالیت مجازی به اعدام محکوم کردند

 خواهر محمود مهرابی: برادرم را برای فعالیت در فضای مجازی به اعدام محکوم کردند خواهر محمود مهرابی، زندانی سیاسی محکوم به اعدام با انتشار ویدی...