دادگاهی در تهران، دولت آمریکا را به پرداخت ۳۳۰ میلیون دلار به «خانواده قربانیان کودتای نوژه» محکوم کرد


 بر اساس آنچه که رسانه های ایران در زمان برگزاری دادگاه منتشر کرده بودند، نماینده ای به دفاع از دولت ایالات متحده در این دادگاه حضور نداشته است


۴ شهریور ۱۴۰۲ - ۲۶ اوت ۲۰۲۳

قوه قضائیه ایران می گوید دادگاهی در تهران دولت آمریکا را بابت «طراحی و اجرای کودتای نوژه» به پرداخت ۳۳۰ میلیون دلار به خانواده قربانیان آن واقعه محکوم کرده است.

واقعه نوژه مربوط به سال ۱۳۵۹ است. ۱۸ تیر آن سال، جمعی از افسران ارتش ایران در قالب گروهی تحت رهبری شاپور بختیار، آخرین نخست‌وزیر قبل از انقلاب، با برنامه قبلی قصد داشتند نظام تازه تأسیس جمهوری اسلامی را ساقط کنند.

بر اساس این گزارش از این مبلغ، ۳۰ میلیون دلار بابت خسارات مادی و معنوی برای شاکیان و ۳۰۰ میلیون دلار بابت خسارات تنبیهی علیه دوت ایالات متحده است. این رای از سوی شعبه ۵۵ روابط بین الملل تهران مستقر در مجمع قضایی بهشتی صادر شده است.

بر اساس آنچه که رسانه های ایران در زمان برگزاری دادگاه منتشر کرده بودند، نماینده ای به دفاع از دولت ایالات متحده در این دادگاه حضور نداشته است. دو کشور ایران و آمریکا بیشتر از ۴۰ سال است که روابط سیاسی با یکدیگر ندارند اما سفارت سوئیس در تهران حافظ منافع ایالات متحده است.

جلسه محاکمه، سوم مرداد ماه یعنی یک ماه پیش برگزار شده بود. خبرگزاری میزان وابسته به قوه قضائیه گفته بود که خانواده سه کشته شده واقعه نوژه از دولت آمریکا شکایت کرده بودند.

خواهر محمود مهرابی: برادرم را برای فعالیت مجازی به اعدام محکوم کردند

 خواهر محمود مهرابی: برادرم را برای فعالیت در فضای مجازی به اعدام محکوم کردند خواهر محمود مهرابی، زندانی سیاسی محکوم به اعدام با انتشار ویدی...