«مهار» آتش سوزی‌ در بخش‌‌هایی از جنگل‌های مریوان


 به گفته مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کردستان، آتش‌سوزی جنگل‌های مریوان پس از سه روز در مناطق کلکه جان، دارسیران و پیله مهار شده و در کانی‌میران هم به مدد استفاده از یک هلی کوپتر آتش نشانی، حریق مهار شده است.

بهزاد شریفی‌پور به خبرگزاری ایرنا گفته است که عملیات اطفاء آتش در منطقه کانی‌میران با کمک بالگردی که از تهران فرستاده شده، شدت یافته است. این مقام استان کردستان عصر شنبه از مهار کامل حریق در این جنگل‌ها خبر داد.

آقای شریفی‌پور همچنین گفت که عامل انسانی باعث این آتش‌سوزی بوده است و افزود تیم‌های اطفای حریق ادارات منابع طبیعی شهرستان‌های سنندج، کامیاران و سروآباد، نیروهای مردمی و سازمان‌های مردم نهاد، بسیج و سپاه همگی در عملیات اطفاء حریق نقش داشتند.

این در حالی است که پیشتر هه نگاوکه اخبار مناطق کردنشین را پوشش می‌دهد اعلام کرده بود نیروهای سپاه «به عمد این جنگل‌ها را آتش زده‌اند».

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کردستان گفت میزان خسارات بر جا مانده هنوز قابل تخمین نیست، اما توضیح داد که آتش‌سوزی باعث انفجار مین‌های برجا مانده از زمان جنگ ایران و عراق شده که در نتیجه آن ۶ نفر مجروح شدند.


به گفته این مقام مسئول جراحات این افراد جدی نبوده و همگی «به صورت سرپایی در مراکز درمانی مداوا و ترخیص شدند.»

سعید کریمی، مدیرکل مدیریت بحران استانداری کردستان به خبرگزاری تسنیم گفته است که ۱۶۵ هکتار از جنگل‌های مریوان در آتش سوخته است.

به گفته آقای کریمی ۱۳۰ هکتار از خسارت مربوط به جنگل‌های روستای پیله و ۳۵ هکتار مربوط به کانی میران است.

پنج سال پیش و در پی بروز آتش سوزی و انفجار در نواحی جنگلی نزدیک به مریوان در استان کردستان ایران، رسانه ها از مرگ چهار فعال زیست‌محیطی و مصدومیت تعدادی دیگر خبر دادند.

هر ساله در فصل گرما بخش‌های وسیعی از جنگل‌ها و مراتع ایران دستخوش حریق می‌شود اما دبیر مرجع ملی کنوانسیون تنوع زیستی ایران گفته است تجربه‌های سال‌های اخیر از لحاظ تغییرات الگوهای آتش‌سوزی و شدت و حدت آن در کشور نگران کننده است.

بر اساس گزارش‌های دولتی به‌دنبال تغییرات اقلیمی در دهه گذشته در منطقه زاگرس دما به طور متوسط ۱.۳ سانتیگراد افزایش و میزان بارندگی ۷۰ میلیمتر کاهش داشته است.

کارشناسان زیست محیطی و نهادهای حامی محیط زیست درباره وضعیت نگران کننده جاری در ایران هشدار می‌دهند و بحران زیست محیطی ایران را یکی از "ابرچالش" های پیش روی نسل حاضر و آینده می‌خوانند.



خواهر محمود مهرابی: برادرم را برای فعالیت مجازی به اعدام محکوم کردند

 خواهر محمود مهرابی: برادرم را برای فعالیت در فضای مجازی به اعدام محکوم کردند خواهر محمود مهرابی، زندانی سیاسی محکوم به اعدام با انتشار ویدی...