روز خبرنگار در ایران در سایه خبرنگاران زندانی


 الهه محمدی و نیلوفر حامدی از تقریبا ۱۱ ماه پیش تاکنون در بازداشت هستند


۱۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۸ اوت ۲۰۲۳

روز خبرنگار در ایران، امسال در رسانه‌ها و مطبوعات ایران بازتاب گسترده‌ای داشته و انجمن صنفی روزنامه‌نگاران‌، مقامات ایران و همچنین کاربران شبکه‌های اجتماعی در اظهارات و نوشته‌هایی به وضعیت خبرنگاری در ایران پرداخته‌اند.

اکبر منتجبی، رئیس هیات‌مدیره انجمن صنفی روزنامه نگاران استان تهران، در گفت‌وگو با روزنامه هم‌‌میهن وضعیت فعلی روزنامه‌نگاری را در ایران «دوران سیاه روزنامه‌نگاری» توصیف کرده و گفته «بررسی‌ها نشان می‌دهد در یک‌سال گذشته بیش از ۱۰۰ خبرنگار بازداشت شده‌اند.» اما افزوده که با وجود فشارها «جریان اطلاع‌رسانی متوقف نمی‌شود و مثل آب مسیرش را پیدا می‌کند.»

روزنامه هم‌میهن، که الهه محمدی، یکی از خبرنگارانش در پی پوشش اخبار مربوط به مرگ مهسا امینی همچنان در بازداشت به‌سر می‌برد و منتظر حکم دادگاه است، در مقاله‌ای با عنوان «خبرنگاران تنهاتر از همیشه» و با چاپ عکسی از او و نیلوفر حامدی، خبرنگار روزنامه شرق، از روزنامه‌نگاران زندانی یاد کرده است.

این روزنامه با انتشار فهرستی طولانی از اسامی خبرنگاران و روزنامه‌نگاران و عکاسان بازداشت‌شده در ایران به موج گسترده بازداشت خبرنگاران و فعالان رسانه‌ای اشاره کرده که از زمان شروع اعتراضات در پی مرگ مهسا امینی در ایران رخ داد.

روزنامه شرق هم با چاپ عکسی از این دو خبرنگار در صفحه اول خود و در مطلبی با عنوان اندوه آفتاب «هفدهم» به سوژه‌هایی که این دو خبرنگار بر روی آن کار کردند و منتخب انجمن صنفی روزنامه‌نگاران تهران در روز خبرنگار سال گذشته بوده، اشاره کرده‌اند.

خواهر محمود مهرابی: برادرم را برای فعالیت مجازی به اعدام محکوم کردند

 خواهر محمود مهرابی: برادرم را برای فعالیت در فضای مجازی به اعدام محکوم کردند خواهر محمود مهرابی، زندانی سیاسی محکوم به اعدام با انتشار ویدی...