حمله مسلحانه به شاهچراغ؛ دادگستری فارس: ۴ فرد مظنون «به همکاری» دستگیر شدند


 کاظم موسوی، رئیس کل دادگستری استان فارس گفته است در پی حمله مسلحانه عصر دیروز به مسجد شاهچراغ شیراز «۴ فرد مظنون به همکاری در حمله تروریستی» دستگیر شده‌اند.

در این حمله مسلحانه دستکم یک نفر جان خود را از دست داده و آقای موسوی می‌گوید «حال یکی ازمجروحان حادثه وخیم» است.

خبرگزاری میزان وابسته به قوه‌قضائیه ایران تایید کرده که در این حمله ۸ نفر نیز زخمی شده‌اند.

تا این لحظه هیچ گروهی مسولیت این حمله مسلحانه را رسما برعهده نگرفته است.

به گفته مسئولان محلی مهاجم یک نفر بوده که در محل دستگیر شده با این حال برخی گزارش‌ها می‌گوید که مهاجمان دو نفر بودند که یکی از آنها متواری شده است.

یدالله بوعلی، فرمانده سپاه استان فارس نیز به خبرگزاری دولتی ایرنا گفته است که فرد دستگیر شده «یک اسلحه و هشت خشاب همراه داشته است.»

به گزارش رسانه‌های رسمی، ابراهیم رئیسی در تماس با مسئولان محلی بر «بکارگیری همه امکانات درمانی برای مداوای مجروحان و همچنین شناسایی و تعقیب همه عوامل» تاکید کرده و به وزیر کشور مأموریت داده «ابعاد امنیتی» آن را بررسی و گزارش کند. کمیسیون امنیت ملی مجلس هم قرار است در این باره تشکیل جلسه بدهد.

در رسانه‌های ایران فیلمی منتشر شده که چهره افراد در آن مبهم شده اما تصویر شخصی که عامل حمله معرفی شده در میان ماموران ماموران انتظامی دیده می‌شود.


این حمله در حوالی ساعت هفت بعدازظهر به وقت محلی رخ داده و در حال حاضر در‌های حرم بسته و منطقه اطراف آن در کنترل نیرو‌های امنیتی است.

به گفته مسئولان محلی، امنیت اطراف حرم برقرار شده است و به گفته تولیت شاهچراغ، فعالیت‌ها به زودی از سر گرفته می‌شوند.

رسانه‌های ایران به نقل از یدالله بوعلی فرمانده سپاه استان فارس گزارش کرده‌اند که مهاجم از سمت بازار و از «درب باب‌المهدی» وارد حرم می‌شود و «بلافاصله اقدام به شلیک با اسلحه جنگی می‌کند.»

«فرد مسلح به وسیله مامورینی که در تعقیب وی بودند و با همکاری خدام دستگیر می‌شود و اکنون این فرد در اختیار ما هست. او یک اسلحه جنگی و هشت خشاب به همراه داشته است.»

او گفت مهاجم «حدود ۲۴۰ تیر جنگی همراه داشت که موفق به شلیک ۱۱ تیر آن شد.»

فرمانده سپاه فجر فارس تاکید کرد «کسی که وارد حرم شده یک نفر بوده از بیرون حرم تیراندازی را شروع کرده و وارد محوطه شده است.»

کاظم موسوی رئیس کل دادگستری استان فارس به تلویزیون دولتی گفت بازجویی از فرد دستگیر شده آغاز شده است.


این دومین حمله مسلحانه به این مکان مذهبی در یک سال گذشته است. چهارم آبان ماه سال پیش هم در حمله مسلحانه به شاهچراغ، ۱۳ نفر کشته و ۲۰ نفر مجروح شدند.

در همان زمان داعش در کانال اطلاع رسانی اعماق مسولیت این حمله را برعهده گرفته بود.

دو «عامل حمله» به شاهچراغ کمتر از دو ماه پیش، ۱۷ تیر (۸ ژوئیه ۲۰۲۳) در ملاء عام اعدام شدند.

مقامات ایران در آن زمان، بدون ذکر نام گفتند عامل اصلی حمله به شاهچراغ از اتباع افغانستان بوده در جریان این حمله کشته شده است.

خواهر محمود مهرابی: برادرم را برای فعالیت مجازی به اعدام محکوم کردند

 خواهر محمود مهرابی: برادرم را برای فعالیت در فضای مجازی به اعدام محکوم کردند خواهر محمود مهرابی، زندانی سیاسی محکوم به اعدام با انتشار ویدی...