انتقاد انجمن روان‌پزشکان ایرانی آمریکای شمالی از احکام مراجعه به روان‌پزشک


 تعدادی از روان‌پزشکان ایرانی مقیم آمریکای شمالی در نامه‌ای به سازمان ملل متحد، از «سوء استفاده حکومت ایران از این علم برای سرکوب مخالفان» انتقاد کرده‌اند.


در این نامه که ابتدا از سوی انجمن روانپزشکان ایرانی ساکن آمریکای شمالی منتشر شد و با حمایت روانشناسان و روانپزشکان در سایر نقاط دنیا از سوی آنها امضا شد، انجمن روان‌پزشکان ایرانی آمریکای شمالی خطاب به ولکر تورک، کمیسرعالی حقوق بشر سازمان‌ ملل متحد، با انتقاد از «سوء‌استفاده آشکار از روان‌پزشکی و روانشناسی به عنوان ابزار سرکوب» به وسیله حکومت ایران، از این رفتار به عنوان جنبه دیگری از نقض حقوق بشر نام برده شده است.


در این نامه از آقای تورک خواسته شده است به برخورد حکومت ایران با زنانی که «شجاعانه برای دستیابی به حقوق اولیه خود اعتراض کرده ‌اند» توجه کند.


در این نامه که به امضای بیشتر از ۷۰ متخصص و استاد دانشگاه رسیده، نوشته شده است:‌ ««زنان در ایران به‌خاطر ابراز مخالفت با حجاب اجباری هدف آزار، زندان و مجازات کار اجباری قرار گرفته‌اند.»


در این نامه نوشته شده است که در هفته‌های اخیر دادگاه‌ها در ایران چندین زن مخالف حجاب اجباری را به مراجعه به روان‌پزشک محکوم کرده‌‌اند.


امضاکنندگان نوشتند:‌ «قضات منصوب حکومت تشخیص‌های ساختگی ''شخصیت ضداجتماعی'' و ''رفتار ضداجتماعی'' را در احکام خود فهرست کرده‌اند و (این زنان)‌ را موظف کرده‌اند که برای تغییر عقاید و رفتارشان به دنبال درمان روان‌پزشکی و جلسات روان‌درمانی هفتگی بروند.»


افسانه بایگان و آزاده صمدی دو بازیگر سینمای ایران از جمله افرادی هستند که به خاطر مخالفت با حجاب اجباری، به مراجعه هفتگی به روان‌پزشک محکوم شده‌اند.


این نوع مجازات در کنار انواع دیگر از مجازات مانند شستشوی مردگان با اعتراض‌هایی همراه بوده است.


انجمن روان‌پزشکان ایرانی آمریکای شمالی در نامه خود به اعتراض اخیر چهار انجمن تخصصی روان‌پزشکی در ایران به این موضوع اشاره کرده است.


امضاکنندگان همچنین از جامعه جهانی خواسته‌اند با این موضوع برخورد کند.


آنها ضمن درخواست از سازمان ملل برای اقدام قاطع، از هیات حقیقت‌یاب سازمان ملل متحد خواسته‌اند در این باره تحقیق کند.


در نامه انجمن روان‌پزشکان ایرانی آمریکای شمالی نوشته شده است: «بر‌این باوریم که بدون مداخله و فشار بین‌المللی موارد نقض حقوق بشر، زیان‌های غیرقابل جبران به سلامت روان مخالفان در ایران و از بین رفتن اعتماد عمومی به روان‌پزشکی و روان‌شناسی افزایش خواهد یافت.»


قضات دادگاه‌های ایران علاوه بر زنان مخالف پوشش اجباری، بعضی دیگر از مخالفان حکومت مانند سامان یاسین،‌ خواننده موسیقی رپ را به هم به درمان روان‌پزشکی محکوم کرده‌اند.

خواهر محمود مهرابی: برادرم را برای فعالیت مجازی به اعدام محکوم کردند

 خواهر محمود مهرابی: برادرم را برای فعالیت در فضای مجازی به اعدام محکوم کردند خواهر محمود مهرابی، زندانی سیاسی محکوم به اعدام با انتشار ویدی...