سخنگوی قوه قضاییه: بازداشت نیلوفر حامدی و الهه محمدی به پرونده مهسا امینی مرتبط نیست


 مسعود ستایشی، سخنگوی قوه قضاییه، در تازه‌ترین نشست خبری خود گفت بازداشت نیلوفر حامدی و الهه محمدی به «گزارش مرگ خانم مهسا امینی و حرفه خبرنگاری مرتبط نیست».


نیلوفر حامدی و الهه محمدی در ارتباط با پوشش خبری کشته شدن مهسا (ژینا) امینی در بازداشت گشت ارشاد بازداشت شده‌اند.


ماموران امنیتی ایران، نیلوفر حامدی را صبح ۳۱ شهریور ۱۴۰۱ در خانه‌اش بازداشت کردند. یک هفته پس از آن الهه محمدی هم در خانه خود بازداشت شد. در آبان ۱۴۰۱ وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه ایران در یک بیانیه طولانی ادعاهایی را علیه معترضان بیان کردند و با پیش کشیدن سناریوهای توطئه، مشخصا الهه محمدی و نیلوفر حامدی را به ارتباط با دولت‌های خارجی متهم کردند.

اکنون سخنگوی قوه قضائیه می‌گوید «آنها به‌علت ارتباط با آمریکا بازداشت شده‌اند.»

سخنگوی قوه قضائیه گفت: «این دو متهم در مقاطعی همکاری‌هایی با دولت متخاصم آمریکا داشتند که به زودی گزارش کاملی از این موضوع در اختیار عموم» قرار خواهد گرفت.

نیلوفر حامدی و الهه محمدی در حالی با اتهاماتی از جمله «همکاری با دولت متخاصم آمریکا، اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی و فعالیت تبلیغی علیه نظام» مواجه‌اند که مدیران مسئول روزنامه‌هایی که این دو در آنها کار می‌کردند بارها گفتند که تهیه این گزارش‌ها با تایید آنها بوده است.

روزنامه‌نگاران و فعالان رسانه‌ای در ایران و جهان بارها به اتهامات وارد شده به الهه محمدی و نیلوفر حامدی اعتراض کرده بودند.

پیشتر متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، اتهام همکاری این دو خبرنگار با این کشور را رد کرده بود.


آخرین جلسه دادگاه این دو روزنامه‌نگار چهارم مرداد امسال برگزار شد. وکلای انتخابی آنها نیز برای اولین بار‌ یکشنبه ۷ خرداد موفق به ملاقات حضوری با موکلان خود شدند.


نیلوفر حامدی خبرنگار روزنامه شرق در آخرین جلسه دادگاه خود در چهارم مرداد ماه گفت «به عملکردم به‌عنوان روزنامه‌نگار افتخار می‌کنم».


الهه محمدی دیگر خبرنگاری که برای پوشش مراسم تشییع مهسا (ژینا) امینی به سقز رفته بود در آخرین دفاع خود در دادگاه انقلاب با رد ارتکاب هرگونه جرمی گفت «افتخار می‌کنم که در کنار مردم ماندم».


به رغم درخواست‌های گسترده جلسه دادگاه به طور غیرعلنی برگزار شد.


انجمن صنفی روزنامه‌نگاران تهران و فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران و هزاران روزنامه‌گار و فعال سیاسی و مدنی در ایران و سراسر جهان خواستار برگزاری دادگاهی «عادلانه و علنی» شده بودند.

گفته می‌شود پرونده این دو روزنامه‌نگار در مرحله امضای حکم است.

به جز این دو ده‌ها خبرنگار ایرانی دیگر در ماه‌های اخیر به زندان افتاده‌اند.

خواهر محمود مهرابی: برادرم را برای فعالیت مجازی به اعدام محکوم کردند

 خواهر محمود مهرابی: برادرم را برای فعالیت در فضای مجازی به اعدام محکوم کردند خواهر محمود مهرابی، زندانی سیاسی محکوم به اعدام با انتشار ویدی...