آغاز «پیش ثبت نام» انتخابات مجلس در ایران؛ مرحله تازه چیست؟


 ثبت نام در این مرحله غیرحضوری و از طریق یک وب سایت است. این وب سایت در خارج از ایران قابل دسترسی نیست


۱۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۷ اوت ۲۰۲۳

مرحله ای از انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در ایران برای اولین بار آغاز شده که مقام‌های جمهوری اسلامی به آن «پیش ثبت نام انتخابات» می گویند.

در این مرحله از متقاضیان داوطلبی در انتخابات مجلس خواسته شده تا از طریق یک وب سایتی که وزارت کشور ایران طراحی کرده، مدارک خود شامل عدم سوءپیشنیه، پایان خدمت سربازی برای مردان زیر ۵۰ سال، مدرک تحصیلی و مدارک نداشتن سوء پیشنیه قضایی را بررسی ارسال کنند.

دراین مرحله از ثبت نام اگر وزارت کشور همراه با مراجع امنیتی و قضایی شامل وزارت اطلاعات، سازمان اطلاعات سپاه پاسداران، فرماندهی انتظامی و قوه قضائیه، مدارک فرستنده را تایید کنند، مرحله اصلی ثبت نام فرا خواهد رسید که در آن شورای نگهبان، وارد مرحله بررسی صلاحیت ها می‌شود و فرد از از نظر دیدگاه‌هایش بررسی و در صورت صلاحدید، برای شرکت در انتخابات تایید می کند.

هادی طحان‌نظیف، سخنگوی شورای نگهبان، گفته است که «در مرحله پیش‌ثبت‌نام صرفاً شرایط شکلی و عینی داوطلبان بررسی می‌شود و کسانی که مدارک‌شان تایید شود، می‌توانند دو ماه دیگر اقدام به ثبت‌نام کنند که در آن مرحله شورای نگهبان به بررسی صلاحیت‌ها و شرایط خواهد پرداخت».

به نظر می رسد که ایجاد یک مرحله تازه در ثبت نام از داوطلبان نامزدی انتخابات مجلس با هدف کاهش بار بر روی شورای نگهبان و نهایتا کاهش آماری باشد که در ارتباط با رد صلاحیت نامزدها اعلام می شود.

خواهر محمود مهرابی: برادرم را برای فعالیت مجازی به اعدام محکوم کردند

 خواهر محمود مهرابی: برادرم را برای فعالیت در فضای مجازی به اعدام محکوم کردند خواهر محمود مهرابی، زندانی سیاسی محکوم به اعدام با انتشار ویدی...