چرا مدیران برخی استارتاپ‌های ایرانی تصمیم گرفته‌اند از کشور خارج شوند؟


 تصویری از کارکنان وب‌سایت «علی‌بابا» که از استارتاپ‌های خدمات مسافرتی در ایران است


اطلاعات مقاله

نویسنده,علی رمضانیان

به گفته مشاور معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، در ایران ۱۰ هزار شرکت نوپا یا «استارتاپ» (Startup) در حوزه‌های مختلف خدماتی، علمی، تولیدی و تکنولوژی وجود دارند که موفق هستند. این در حالی است که در ماه‌های اخیر، چندین استارت‌آپ تعطیل شدند، بعضی هم کلاً از ایران رفتند و برخی هم برای در‌امان ماندن از محدودیت‌های حکومتی، نیرو‌های متخصص خود را به کشور‌های همسایه اعزام کردند.

در هفته اول تیر۱۴۰۲ خبر مهاجرت نازنین دانشور، مدیر استارتاپ موفقی به نام «تخفیفان» از ایران منتشر شد که به گفته خود او علت مهاجرت، مشکلات و محدودیت‌های دولتی بود؛ محدودیت‌های مانند قطعی یا سرعت پایین اینترنت و فیلترینگ.

انجمن تجارت الکترونیک تهران، در آخرین گزارش از «وضعیت بحرانی» کیفیت اینترنت ایران خبر داد: «در بین ۱۰۰ کشور جهان با بیشترین تولید ناخالص ملی، ایران پس از میانمار دومین اینترنت پر اختلال و پس از چین دومین اینترنت محدود جهان را دارد و اینترنت ایران جزء پنج اینترنت کند جهان است.»

این محدودیت‌ها و اختلال در حالی رخ می‌دهد که به گفته میلاد منشی‌پور بنیانگذار تپسی، استارتاپ موفق ایرانی «سهم اینترنت در استارتاپ‌ها بسیار بالاست و استارتاپ‌ها آنلاین محور هستند و در آینده، استارتاپ، اینترنت و کسب و کار آنلاین بیشترین نقش را در اقتصاد ایران بازی خواهند کرد. و محدویدت‌ها مانع بزرگی هستند. »

استارتاپ‌ها یا همان شرکت‌های نوپا معمولاً تکنولوژی محور هستند و بر مبنای یک‌ ایده نو متولد می‌شوند

خواهر محمود مهرابی: برادرم را برای فعالیت مجازی به اعدام محکوم کردند

 خواهر محمود مهرابی: برادرم را برای فعالیت در فضای مجازی به اعدام محکوم کردند خواهر محمود مهرابی، زندانی سیاسی محکوم به اعدام با انتشار ویدی...