موج گرمای هوا در ایران؛ افزایش گرما‌زدگی و نگرانی از تولید برق مورد نیاز


 موج گرمای‌ کم‌سابقه به افزایش سه برابری مراجعه مردم به مراکز درمانی منجر شده و نگرانی‌ها را از تولید برق کافی در ایران افزایش داده است.


گرمای بیش از حد هوا در این فصل از سال، دولت ایران را بر آن داشته که «به خاطر حفظ سلامت شهروندان» روزهای چهارشنبه و پنجشنبه (۱۱ و ۱۲ مرداد ۱۴۰۲) را تعطیل اعلام کند. اگرچه دلیل اتخاذ این تصمیم افزایش سه برابری مراجعه مردم به مراکز درمانی ناشی از گرمازدگی ذکر شده، اما برخی گزارش‌ها علت اصلی را نگرانی در مورد تامین برق مورد نیاز کشور می‌دانند.

وزارت نیرو در ایران پیشتر با رد «شایعه تعطیلی سراسری» برق، اعلام کرد که «روند تامین برق سراسری بدون مشکل در حال انجام است.»

در عین حال مقام‌های صنعت برق ایران می‌گویند که با توجه به افزایش تقاضا برای لوازم خنک‌کننده،‌ میزان مصرف برق ۲ هزار و ۷۰۰ مگاوات افزایش یافته و پیش‌بینی می‌شود که با ادامه گرم‌شدن هوای آن کشور از مرز ۷۳ هزار مگاوات عبور کند.

همزمان با افزایش بی‌سابقه دمای هوای جهان در بسیاری از مناطق ایران و از جمله نواحی جنوبی، دمای هوا به بیش از ۵۰ درجه سانتی‌گراد افزایش یافته است.


گزارش‌ها حاکیست که در این بین مناطق شمالی استان‌های کرمان، فارس و سیستان و بلوچستان و تمامی مناطق استان‌های خراسان رضوی، خراسان جنوبی، یزد و ایلام و نیز بخش‌هایی از استان‌های اصفهان، سمنان، خوزستان، چهارمحال و بختیاری، خراسان شمالی و آذربایجان غربی با بیشترین افزایش دما نسبت به میانگین بلندمدت روبه‌رو شده‌اند.

شیوع تب مالت به دلیل قطع برق

مهدی سعادتمند، معاون فرمانداری کبودرآهنگ در همدان گفته که «با توجه به قطعی‌های مکرر برق در بعضی از روستاها، کلرزنی آب شرب روستایی مناسب انجام نمی‌گیرد و باعث آلودگی میکروبی در آب شرب روستایی می‌شود.»

او همچنین از آلودگی میکروبی در آب شرب ۱۳ روستا خبر داده و گفته موارد ابتلا به تب مالت رو به افزایش است.

برخی کارشناسان حوزه آب و محیط‌زیست معتقدند که عدم مدیریت یکپارچه و فقدان هماهنگی میان نهادهای ذیربط در جمهوری اسلامی ایران موجب شده که وضعیت آب در ایران «روزبه‌روز وخیم‌تر شود.»

نیک‌آهنگ کوثر، تحلیلگر حوزه آب و محیط‌زیست به بی‌بی‌سی فارسی گفت که «با توجه به گرمای هوا و نیاز به وسایل خنک‌کننده آبی، تعادل میان تقاضا و موجودی آب از سوی مسئولان نادیده گرفته شده و به ناگزیر در روزها و ماه‌های آینده شاهد افزایش گزارش‌هایی مثل تب مالت و آلودگی‌های میکروبی خواهیم بود. »

خواهر محمود مهرابی: برادرم را برای فعالیت مجازی به اعدام محکوم کردند

 خواهر محمود مهرابی: برادرم را برای فعالیت در فضای مجازی به اعدام محکوم کردند خواهر محمود مهرابی، زندانی سیاسی محکوم به اعدام با انتشار ویدی...