ردگیری موبایل مسروقه: از تجمع مخالفان حکومت ایران تا مسجدی در هلسینکی


 تعقیب رد پای مردی که موبایل زنی از مخالفان جمهوری اسلامی را در هلسینکی ربود ما را به سرنخی رساند که به یک مسجد می‌رسد.

پروین شکری، زنی بختیاری و اهل ایذه، یکی از ایرانیانی است که در تظاهرات خارج از کشور علیه جمهوری اسلامی فعال هستند. او در روز ۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ بعد از برنامه‌ای در هلسینکی، پایتخت فنلاند، در حال پخش زنده در اینستاگرام برای مخاطبانش بود که ناگهان مردی گوشی تلفن همراه او را از دستش قاپید.

خانم شکری برای پس‌گرفتن موبایل به دنبال آن مرد دوید، اما به او نرسید.

بعد از حدود یک دقیقه تعقیب و گریز، مردی که موبایل را ربود بدون آن که بداند لایو اینستاگرام هنوز برقرار است، گوشی را به سمت صورت خودش برگرداند و چهره‌اش برای مخاطبان اینستاگرام آشکار شد.


بهروز حسین‌پور

پروین شکری می‌گوید او یک روحانی شیعه به نام بهروز حسین‌پور است که با مرکز اسلامی رسالت در هلسینکی هم همکاری داشته است.

خانم شکری به بی‌بی‌سی فارسی گفت: «خیلی مشکوک بود که یک نفر در فنلاند موبایل را بدزدد و فارسی حرف بزند.»

شباهت ظاهری فردی که بعد از ربودن موبایل در لایو اینستاگرام ظاهر می‌شود با بهروز حسین‌پور به اندازه‌ای است که یک نرم‌افزار شناسایی چهره هم با درصد بالایی تصویر او را منطبق بر تصاویر مختلف آقای حسین‌پور تشخیص می‌دهد.


مرکز اسلامی رسالت


بهروز حسین‌پور مدرس پیشین حوزه علمیه قم است و بنا بر اطلاعات وبسایت حوزه علمیه قم «سال‌ها در عرصه تبليغ خارج از كشور نيز فعاليت کرده» است.


اما ارتباط او با مرکز اسلامی رسالت در هلسینکی چیست؟


بنا به آنچه کانال تلگرامی مرکز اسلامی رسالت منتشر کرده، آقای حسین‌پور در مراسم محرم امسال و چند هفته پس از اتفاقی که برای پروین شکری افتاد جزو سخنرانان مرکز رسالت بوده است.


مرکز اسلامی رسالت را شهروندی ایرانی به نام مجید بهمن‌پور تاسیس کرده است . آقای بهمن‌پور بنا به یک گزارش تلویزیون ایران از سال ۶۰ تا ۶۳ از مسئولان فرهنگی هنری سپاه پاسداران بوده است.


او حدود ۱۱ سال پیش در مصاحبه‌ای با شبکه جام‌جم، شبکه رادیو و تلویزیون حکومتی ایران که برای ایرانیان خارج از کشور برنامه پخش می‌کند، گفت که مرکز اسلامی رسالت به عنوان «اولین مرکز اسلامی شیعیان فنلاند» در سال ۲۰۰۳ تاسیس و ساختمانی برای آن خریداری شد.


به گفته او سفیر وقت جمهوری اسلامی ایران در هلسینکی در این کار به او کمک کرد. عباس عراقچی، سفیر ایران در فنلاند بود و بعدتر به یکی از بلندپایه‌ترین دیپلمات‌های ایران بدل شد و مذاکره‌کننده ارشد اتمی بود.


مجید بهمن‌پور در همان مصاحبه با شبکه جام‌جم گفت که در اواخر دهه ۱۳۸۰ خورشیدی هم برای مرکز اسلامی رسالت ساختمان جدیدی با ۷۰۰ متر بنا و ۲ هزار متر مربع زمین در هلسینکی خریداری شده است.


با در نظر گرفتن بهای ۱۷۰۰ یورو برای هر متر مربع، که مرکز آمار فنلاند آن را به عنوان متوسط بهای ملک مسکونی در سال گذشته اعلام کرده، ارزش روز این ساختمان می‌تواند بیش از سه میلیون یورو باشد، آن هم بدون در نظر گرفتن آنکه ملک در هلسینکی، پایتخت، گران‌تر از متوسط کشور است.

خواهر محمود مهرابی: برادرم را برای فعالیت مجازی به اعدام محکوم کردند

 خواهر محمود مهرابی: برادرم را برای فعالیت در فضای مجازی به اعدام محکوم کردند خواهر محمود مهرابی، زندانی سیاسی محکوم به اعدام با انتشار ویدی...