افزایش نقش امارات در پروژه‌های انرژی دریای خزر؛ از میدان‌های سردار جنگل و چالوس خبری نیست


 تصویری از کودکان آذربایجانی در دریای خزر


اطلاعات مقاله

نویسنده,امید شکری

شغل,روزنامه‌نگار و پژوهشگر امنیت انرژی


اوایل ماه گذشته، جمهوری آذربایجان پس از آغاز تولید گاز طبیعی از فاز دوم میدان «شاه‌دنیز» موفق شد تا میدان «آبشرون» را به عنوان دومین میدان بزرگ گاز طبیعی در دریای خزر با سرمایه گذاری خارجی و داخلی به بهره برداری برساند.

جمهوری آذربایجان در سالهای اخیر از میدان شاه دنیز سالیانه ۱۶ میلیارد متر مکعب گاز به ترکیه و اروپا گاز صادر کرده است. این میدان دارای ۳۵۰ میلیارد متر مکعب ذخایر گاز طبیعی و ۴۵ میلیون تن میعانات گازی است.

میدان «آبشرون» با عمق ۶۰۰ متری آب، عمیق‌ترین میدان دریای خزر و بیش از ۱۰ برابر عمیق‌تر از میدان «پارس جنوبی» قرار دارد. به همین دلیل، توسعه این میدان بسیار پیچیده بوده و چاه عمیق‌ترین دریای خزر به طول ۷۴۱۱ متر نیز در این میدان حفر شده است.

شرکت‌های دولتی و خصوصی انرژی امارات حضور فعالی در برخی پروژه‌های نفتی و گازی و حتی تجدیدپذیر در خاورمیانه تا دریای خزر داشته‌اند. امارات از ابزار سرمایه گذاری در بخش زیر ساختار انرژی کشورهای منطقه هم برای افزایش حجم تجارت بهره می گیرد و هم اینگونه سرمایه گذاری‌ها باعث می‌شوند تا اقتصاد این کشور به تدریج خود را با شرایط گذار انرژی و کاهش اتکا به درآمدهای نفتی وفق دهد.


فروش ۳۰ درصد سهام میدان آبشرون به امارات

شرکت نفت ابو‍ظبی جزییات قرارداد با طرف آذربایجانی را هفته گذشته نهایی کرد


روز جمعه ۱۳ مرداد ، رسانه های بین المللی به نقل از شرکت ملی نفت ابوظبی ( آدنوک ) اعلام کردند که این شرکت در نظر دارد ۳۰ درصد از سهام میدان گازی آبشرون در آب‌های جمهوری آذربایجان را خریداری کند. آدنوک به ترتیب ۱۵ درصد از سهام شرکتهای توتال فرانسه و سوکار آذربایجان در این پروژه را خریداری خواهد کرد.

خواهر محمود مهرابی: برادرم را برای فعالیت مجازی به اعدام محکوم کردند

 خواهر محمود مهرابی: برادرم را برای فعالیت در فضای مجازی به اعدام محکوم کردند خواهر محمود مهرابی، زندانی سیاسی محکوم به اعدام با انتشار ویدی...