اعتراضات ایران؛ «فشار و تهدید» برای جلوگیری از برگزاری مراسم سالگرد مهسا امینی


 کشته شدن مهسا امینی موجی از اعتراض و خشم را در پی داشت و تجمعات زیادی در سراسر جهان برگزار شد،‌ به نظر میرسد افزایش فشارهای امنیتی برای جلوگیری از تکرار اعتراضات پاییز سال گذشته است


۲۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴ اوت ۲۰۲۳

از ایران گزارش‌ها حاکی از افزایش فشار بر خانواده جان باختگان اعتراضات پاییز گذشته و وادار کردن آنها با تهدید و ارعاب به ساکت ماندن و خودداری از برگزاری هرگونه مراسمی برای عزیزانشان است. یک فرد مطلع به بی‌بی‌سی فارسی گفته که از بازداشت‌شدگان هم «تعهد گرفته شده» که در شبکه‌های اجتماعی فعالیت نکنند و در مراسم سالگرد مهسا امینی شرکت نکنند.


این تهدیدها در حالی است که یک‌ماه تا اولین سالگرد کشته شدن مهسا امینی مانده است.


مهسا (ژینا) امینی،‌ دختر جوان کرد در ۲۲ شهریورماه ۱۴۰۱ در تهران بازداشت شد و ساعاتی پس از بازداشت،‌ «بیهوش» به بیمارستان کسری منتقل و سه روز بعد در بیمارستان درگذشت. خاکسپاری او در زادگاهش در سقز، با تدابیر امنیتی شدید و جمعیت انبوهی برگزار شد.

جان باختن او به اعتراضات گسترده و سراسری در ایران و تجمعاتی در سراسر جهان منجر شد.

فرین عاصمی،‌ خبرنگار بی‌بی‌سی فارسی، به نقل از یک فرد مطلع می‌گوید که علاوه بر خانواده کشته‌شدگان اعتراضات سراسری، خانواده بازداشت شده‌های اعتراضات سراسری هم احضار و تهدید می‌شوند.

خواهر محمود مهرابی: برادرم را برای فعالیت مجازی به اعدام محکوم کردند

 خواهر محمود مهرابی: برادرم را برای فعالیت در فضای مجازی به اعدام محکوم کردند خواهر محمود مهرابی، زندانی سیاسی محکوم به اعدام با انتشار ویدی...