اعتراضات ایران؛ استفاده سیاسی از روان‌پزشکی علیه مخالفان و دگراندیشان


 به دنبال نافرمانی مدنی و عدم رعایت حجاب اجباری توسط زنان و دختران در ایران و به خصوص شدت گرفتن این نافرمانی‌ها پس از درگذشت مهسا (ژینا) امینی در بازداشت گشت ارشاد، که منجر به جنبش «زن، زندگی، آزادی» و اعتراضات سراسری شد، دستگاه قضایی با صدور احکامی عجیب به گفته بسیاری از ناظران مسایل ایران دنبال «ارعاب» و شاید به گمان خود «تحقیر» مخالفان حجاب اجباری است.


در تازه‌ترین مورد، منابع حقوق بشری از انتقال سامان یاسین، خواننده رپ معترض از زندان رجایی شهر کرج به مرکز روان‌پزشکی رازی، معروف به «امین‌آباد» خبر دادند. در دو مورد دیگر، جمهوری اسلامی حکمی مشابه برای افسانه بایگان و آزاده صمدی، دو بازیگر شناخته‌شده سینمای ایران صادر کرد: مراجعه هفتگی به مرکز روان‌شناسی و دریافت گواهی سلامت.


شاید استفاده سیاسی از روان‌پزشکی در تاریخ ایران کمتر شنیده شده باشد، اما به‌تازگی به نظر می‌رسد که جمهوری اسلامی به استفاده از این روش علیه مخالفان و دگراندیشان رو آورده است.

بعضی بر این باورند که نگاه رو به شرق جمهوری اسلامی و نزدیکی‌اش به روسیه، باعث شده است تا حکومت ایران در زمینه‌های امنیتی از تجربیات سرویس‌های اطلاعاتی روسیه در زمان اتحاد جماهیر شوروی سابق برای برخورد با مخالفان داخلی استفاده کند.

منتقدان حکومت سفرهای متعدد مقامات امنیتی ایران به مسکو در ده ماه گذشته را گواهی بر این ادعا می‌دانند. تازه‌ترین آنها، سفر احمدرضا رادان، فرمانده کل انتظامی جمهوری اسلامی، به روسیه با هدف «گسترش همکاری‌های انتظامی و امنیتی» تهران و مسکو بود.

خواهر محمود مهرابی: برادرم را برای فعالیت مجازی به اعدام محکوم کردند

 خواهر محمود مهرابی: برادرم را برای فعالیت در فضای مجازی به اعدام محکوم کردند خواهر محمود مهرابی، زندانی سیاسی محکوم به اعدام با انتشار ویدی...