کاهش بودجه اجرای «قانون هوای پاک» در ایران


 بنابر اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، این شهر در سال گذشته فقط سه روز هوای «پاک» داشته است



به گفته رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست در ایران، اعتبارات ناکافی برای اجرای قانون هوای پاک، باعث عدم تحقق تکالیف اصلی در این زمینه شده است.


داریوش گل‌علیزاده به خبرگزاری کار ایران-ایلنا- گفته زمستان پارسال (۱۴۰۱) به سازمان برنامه و بودجه اعلام شده بود برای اجرای «تکالیف اصلی روی زمین مانده» در اجرای این قانون نیاز به ۱۰۷ هزار میلیارد تومان اعتبار بوده است که در بودجه امسال فقط ۸۴۰ میلیارد تومان برای آن در نظر گرفته شده است.

او برای پیشرفت در مقابله با آلودگی هوا به مواردی نظیر توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی، از رده خارج کردن خودروهای فرسوده، تولید سوخت استاندارد و توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر اشاره کرده است.

این مقام ایرانی مواردی را برشمرده که اصولا هزینه بالایی را می‌طلبد؛ بعنوان مثال در نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی تهران گفته شده بیش از ۸۸ درصد اتوبوس‌های موجود در سن فرسودگی قرار گرفته‌اند.

آقای گل‌علیزاده می‌گوید: « در حال حاضر با انباشت تکالیف اجرانشده مربوط به قانون هوای پاک در سنوات گذشته مواجه هستیم.»

قانون هوای پاک در سال ۹۶ تصویب شد ولی بسیاری از موارد آن اجرایی هنوز نشده است.

در این قانون دستگاه‌های مختلف اجرایی در ایران از جمله وزارت کشور، وزارت نفت، وزارت نیرو، نیروی انتظامی، شهرداری و صدا و سیما- به تناسب وظایف خود- مکلف شده‌اند در کنترل آلودگی هوا مشارکت داشته باشند.

خواهر محمود مهرابی: برادرم را برای فعالیت مجازی به اعدام محکوم کردند

 خواهر محمود مهرابی: برادرم را برای فعالیت در فضای مجازی به اعدام محکوم کردند خواهر محمود مهرابی، زندانی سیاسی محکوم به اعدام با انتشار ویدی...